پس از پیروزی انقلاب مقدس اسلامی، حضور روحانیت متعهد و آگاه در گسترهی فعالیتهای علمی، دینی و سیاسی، ضرورتی اجتنابناپذیر پیدا کرد، به همین جهت برخی از بزرگان و اندیشمندان ارجمند حوزوی به تأسیس رشتههای علوم انسانی از منظر اسلامی همّت گماشتند و به دنبال آن گروههایی از طلاب، توان و استعداد خود را در تحصیل این رشتهها آزمودند.
در همین راستا مدرسه علمیه صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان یک مرکز فقهی واصولی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه توسط حضرت آیت الله خوشوقت(أعلی الله مقامه الشریف) در سال ۱۳۸۳ تأسیس گردید که امروزه به جهت شیوه علمی تربیتیِ مبتنی بر انظار و سیره مبارک مرحوم حضرت آیت الله خوشوقت(أعلی الله مقامه الشریف) اداره میگردد، که ان شاء الله در خدمت ویژه به سربازان امام زمان عج در دوره سطوح عالی و دوره خارج، توفیق روزافزون یابد.
این مجموعه در راستای پذیرش طلاب متعهد و انقلابی، اقدام به تنظیم معرفی نامهای حاوی اهداف، سیاستها، برنامهها و نظام مدیریتی این مدرسه کرده است تا طلاب گرانقدر با شناخت حداکثری نسبت به آینده اخلاقی و علمی خود انتخاب مناسب داشته باشند.
لازم به ذکر است که این معرفی نامه ناظر به سوالات رایج و دغدغههای طلاب محترم میباشد. بدیهی است عزیزان میتوانند هر گونه سؤال و ابهامی را ضمن تماس با شماره تلفن های ذیل مطرح فرمایند:
شماره 02537838340 : دفتر روابط عمومی مرکز فقهی صاحب الامر (عج) - از ساعت ۸ تا ۱۴
شماره 09102044060 : حجت الاسلام و المسلمین مرادپور(زید عزّه)؛ مسئول واحد پذیرش مرکز فقهی صاحب الامر (عج) - از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۱
معرفی مرکز فقهی صاحب الامر عج
۱-هدف از تشکیل
الف) تربیت طلاب عالم، متقی، مهذب، بصیر و خدوم نسبت به نظام مقدس اسلامی و ولایت فقیه؛
تبصره: ویژگیهای سه گانه «فضل علمی»، «تقوا و معنویت» و«بصیرت و ولایت مداری» شروط لازم برای تحقق اهداف کلان حوزه است و خلأ هر کدام از ویژگیهای مذکور مانع تحقق این اهداف مقدس است.
ب) به فعلیت رساندن استعدادهای طلاب محترم از جهت اخلاق، تدریس، پژوهش و تبلیغ ؛ با رعایت پیش بینی های لازم جهت جلوگیری از انحرافات و آسیبهای احتمالی موارد مذکور در دوره سطوح عالی:
تذکر: دورانِ ورود به پایهی هفتم برای بسیاری از طلاب آسیبپذیر است؛ زیرا طلبه ناگهان از تحصیل تحت برنامه مدارس، به حوزهی تحصیل کاملاً آزاد قدم مینهد، و تجربه نشان داده که معمولا کسانی از مزایای این تحوّل سود میبرند که زیر نظر مربّی آگاهی قرار دارند.
همچنین تشکل یافتن هدفمند طلاب محترم در این مقطع، علاوه بر مصونیت بخشی نسبی آنان از آفات گوناگون، موجب همافقی بهتر آنان به هنگام ورود به درس خارج میگردد که عامل مهم رشد علمی طلاب در مراتب بالاتر میباشد.
۲-سیاست ها و اهداف کلی
جهت دهی طلاب محترم در راستای خدمت به نظام مقدس اسلامی؛
پیروی از فرمایشات ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله)؛
تطابق حداکثری با مبانی مرحوم آیت الله خوشوقت(أعلی الله مقامه الشریف)؛
به فعلیت رساندن استعدادهای علمی و اخلاقی طلاب با کلاسهای اصلی و مکمل، مشاورات علمی و تربیتی و تحصیلی، پژوهشیهای آموزش محور، تدوین مقالات، نشستهای علمی و نظریه پردازی، کارگاه های مهارتی
بصیرت افزایی طلاب نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی بر اساس مبانی اسلام ناب محمدی؛
ممحض بودن طلاب در تعلم با رعایت سایر وظایف؛
اتمام حد اکثری متون درسی سطح (بصورت درس حضوری و خود خوان) با اهتمام به عمیق خوانی و فهم صحیح از متن؛
استفاده حداکثری از فرصتهای آموزشی با تقلیل تعطیلات غیر ضروری؛
تناسب تعداد و حجم دروس با نظام عبادی طلاب؛
استفاده از اساتید فاضل، مجرب، دنیا گریز و اخلاقی
۳- چگونگی تاسیس
اوایل سال ۱۳۸۳، دهها نفر از طلاب ممتاز و مستعد که در حال اتمام دوره مقدمات و لمعتین بودند، با درک ضرورت بهره مندی از هدایتهای یک "مربی جامع" جهت رشد حداکثری و همه جانبه در مسیر علمی و معنوی، از محضر معلم اخلاق و معرفت و مجتهد جامع الاطراف مرحوم حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه استمداد کردند که تحت اشراف آن مرحوم، یک گروه علمی تربیتی با هدف تربیت فضلای عالم، اخلاقی و ولایتمدار تاسیس شود. این درخواست با کمک و وساطت جناب استاد غلامعلی صفایی بوشهری زیدعزه، انجام شد.
مرحوم آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه الشریف، این درخواست را کریمانه اجابت فرموده و با عنایتی پدرانه، متقبل سرپرستی این جمع شده و جناب آیت الله صفایی بوشهری را به مدیریت این مجموعه گماشتند، و پس از ایشان حجت الاسلام باقری (زید عزه) توفیق مدیریت این مدرسه مبارکه را تا سال 1389 داشته اند.
با توجه به اهتمام ویژه مؤسس محترم (اعلی الله مقامه الشریف) به مسائل تربیتی و تهذیبی، این مدرسه مبارکه به عنایت خداوند متعال و عنایات امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه)، این مسئله مهم را در همه شؤون جذب طلبه و پذیرش اساتید و کادر و همچنین محتواها، برنامهها، آیین نامه ها و شیوه اجرای آن و. . . ، مدّ نظر داشته و دارد.
۴-چارت تشکیلاتی مسئولان و خادمان
این مجموعه به صورت هیئت أمنائی متشکل از 7 نفر از اساتید بزرگوار خارج و سطح عالی حوزه اداره میشود که با نظر مرحوم مؤسس محترم انتخاب شدهاند، و شخص مدیر رأس اجرایی مدرسه و مسئول اداره بخشهای مختلف میباشد که سیاستهای کلان تعیین شده توسط هیئت أمناء را اجرا میکند.
۵-کیفیت انتخاب مدیر
در حال حاضر مدیر مدرسه جناب حجة الإسلام و المسلمین محمد علی برکتین دام عزه میباشند که از سال ۱۳۸۹ توسط حضرت آیة الله خوشوقت (اعلی الله مقامه) به این سمت منصوب شدهاند.
البته آن مرحوم تا آخرین روزهای عمر مبارک خویش علاوه بر ارائه دروس اخلاق مستمر در این مجموعه، و اشراف در تدوین سیاستها و آیین نامه ها، بر بسیاری از جزئیات تصمیمات تربیتی آموزشی و اجرایی مدیر محترم نیز نظارت و ارائه طریق داشتند، که اکنون تبدیل به سرمایه ای ارزشمند برای اتخاذ تصمیم در موضوعات جدید و روزمره شده است.
۶. کیفیت پذیرش
1) مراجعه به سایت مدرسه و کانالهای مجازی ارتباطی اعلام شده و انجام امور اولیه.
2) شرکت در آزمون متمرکز اعلام شده از جانب حوزه مقدسه قم
3) بررسی ریز نمرات شش سال تحصیلی طلبه.
4) مصاحبه علمی، شخصیتی و انگیزشی.
5) تحقیقات از دوستان، اساتید، مدیران مدارس علمیه و. . .
تذکر: در صورتی که داوطلبین محترم دارای مقاله علمی، سابقه تدریس یا فعالیت فرهنگی، باشند مدارک آنرا جهت بررسی به واحد پذیرش مدرسه ارائه فرمایند.
۷- دلیل انتخاب رشته فقه و اصول به عنوان رشته تخصصی اصلی
فقه و اصول، رکن تفقه به معنای وسیع آن است و بدون قوت در آن، تقریبا در هیچ کدام از شوون دیگر حوزوی توفیقات قابل ملاحظه ای به دست میآید؛ مثلا از پاسخگویی به نیازهای نوین نظام اسلامی در عرصه های مختلف خصوصا تحول در فقه های مضاف و فقه حکومتی تا تولید علوم انسانی اسلامی و طراحی پایه های نظری تمدن نوین اسلامی و. . . همه و همه متوقف بر توانایی فهم اجتهادی در فقه و اصول، بعنوان شرط لازم نه کافی میباشد؛ لذا در این مجموعه در کنار "فقه" و "اصول"، "فلسفه" نیز یک درس اصلی محسوب شده و دروس و معارف تکمیلی هم در برنامه گنجانده شده است.
تبصره : لازم به ذکر است که طلاب محترم سطح، امکان ادامه تحصیل در دوره خارج مدرسه در مقطع عمومی و تخصصی ( گرایشی) را دارا میباشند(رجوع شود به برنامههای دوره خارج مدرسه).